DESCRIEREA CURSULUI (PREZENTAREA GENERALĂ)/ COURSE DESCRIPTION (OVERVIEW):  Cursul "Impactul schimbărilor climatice asupra pădurilor: guvernarea pădurilor și atenuarea schimbărilor climatice" oferă o bază temeinică pentru dvs. și colegii dvs. de clasă pentru a evalua impactul schimbărilor climatice asupra pădurilor, a evalua strategiile de adaptare propuse, a dezvolta practici de gestionare a pădurilor ca factori de decizie pentru integrarea schimbărilor climatice în programele naționale forestiere în sprijinul gestionării durabile a pădurilor și crearea unui dialog între diferiți actori în contextul schimbărilor climatice și al serviciilor ecosistemice.

The course “The impact of climate change on forest: forest governance and climate-change mitigation” provides a thorough foundation for you and your classmates to assess the impacts of climate change on forests, to evaluate proposed adaptation strategies, to develop management practices as forest policy-makers for integrating climate change into national forest programmes in support of sustainable forest management and to create a dialog among different stakeholders in context of climate change and ecosystem services.

ECTS credite/ ECTS credits:4

Număr de ore total: 144 ore/16 ore de clasă/10 teme/ Total: 144 hours/16 class-room hours/10 themes

Lecţii: 11 ore/ Lectures: 11 hours

Seminare: 3 ore / Seminars: 3 hours

Lecții practice (pădure): 2 ore/ Laboratory (forest): 2 hours

Studiu individual: 128 ore / Independent studies: 128 hours

Grupul țintă: Luptătorii și antreprenorii agricoli care doresc să obțină calificări superioare, specialiști și lucrători din sectorul forestier, studenți în domeniul silviculturii.

Target group: Foresters and agricultural entrepreneurs who want to receive higher qualifications, specialists and workers of forestry sector, forest students

Modalitate: sala de clasă (față în față), învățământ la distanță /

Modality: Class-room (face to face), distance learning

Limba: română, rusă, engleză / Language: Romanian, Russian, Englishv

INFORMAȚII SUPLIMENTARE PRIVIND CURSUL/ ADDITIONAL COURSE INFORMATION 

Abordarea problemelor legate de schimbările climatice necesită o gamă largă de expertize și idei inovatoare, precum și o înțelegere a elementelor politice și a faptelor științifice legate de fenomenul cel mai provocator al timpului nostru (Wilkie, 2014). În cadrul educației forestiere există o cerere tot mai mare de cunoaștere a conținutului privind efectele sociale, abilitățile generice, precum și abordările e-learning și Învățarea pe tot parcursul vieții (ÎPV), (Rekola et al., 2016). Educația pentru dezvoltare durabilă sau EDD reprezintă o nouă viziune a educației, care urmărește "integrarea principiilor, valorilor și practicilor dezvoltării durabile în toate aspectele educației și învățării (UNEP, 2014). Scopul EDD este de a încuraja indivizii din toate țările și contextele să înțeleagă complexitatea și sinergiile problemelor dezvoltării durabile, să le conecteze la propria viață și să devină responsabili pentru a crea un viitor mai bun. EDD abordează diverse aspecte ale problemelor globale cu care ne confruntăm, inclusiv schimbările climatice, reducerea riscului de dezastre, pierderea biodiversității, reducerea sărăciei și consumul durabil. EDD se concentrează asupra abordărilor participative de învățare și promovează gândirea critică, luarea deciziilor în colaborare și vizionarea scenariilor viitoare. Aceste abilități sunt necesare pentru a motiva și împuternici persoanele și comunitățile să depună eforturi pentru găsirea unei soluții. În sensul său cel mai larg, EDD este educația pentru transformarea socială. Ea are impact asupra tuturor aspectelor educației, de la politică și finanțare la administrație și la dezvoltarea curriculumului. Principalele priorități educaționale ale EDD sunt:

- Promovarea și îmbunătățirea calității educației de bază;

- Reorientarea programelor de învățământ existente;

- Creșterea gradului de conștientizare a opiniei publice prin intermediul educației informale și al atenției mass-mediei; și

- Furnizarea de formare practică pentru a ajuta persoanele din toate sectoarele să ia decizii și să desfășoare o activitate mai durabilă.

Soluțiile reale pentru problemele vieţii precum schimbările climatice necesită abordări holistice și intersectoriale (Rekola et al., 2016). Potrivit acestor autori, factorii majori în educație (superioară) și în educația forestieră au fost: consolidarea programelor forestiere tradiționale cu alte discipline sau rezilierea programelor forestiere; abordarea multidisciplinară; creșterea cererii pentru aspectele sociale ale pădurilor și a componentelor de competențe generice; E-learning, învățare mixtă; internaționalizarea educației. Se pare că Învățarea pe tot parcursul vieții (ÎPV) este unul dintre procesele care vizează satisfacerea nevoilor unei piețe a muncii în schimbare (EHEA, 2012), citată de Rekola et al. (2016). Una dintre constatările majore a fost faptul că este nevoie de mai multă pregătire pentru competențele generice cum ar fi comunicarea, etica, munca în echipă și conducerea (Barret 1953, Miller & Lewis 1999, Sample et al 1999, 2015) citat de Rekola et Al. (2016).

 

Tackling the issues of climate change requires a wide array of expertise and innovative ideas as well as an understanding of both the policy elements and the scientific facts related to the most challenging phenomenon of our time (Wilkie, 2014). Within forest education there is an increasing demand for content knowledge of social effects, generic skills, as well as e-learning and Life Long Learning (LLL) approaches (Rekola et al. 2016). Education for sustainable development, or ESD, is a new vision for education that aims to “integrate the principles, values, and practices of sustainable development into all aspects of education and learning (UNEP, 2014). The goal of ESD is to encourage individuals in all countries and contexts to understand the complexities and synergies of sustainable development issues, connect these issues to their own lives, and become responsible to create a better future. ESD addresses various aspects of the global problems we face, including climate change, disaster risk reduction, biodiversity loss, poverty reduction, and sustainable consumption. ESD focuses on participatory learning approaches and promotes critical thinking, collaborative decision-making, and visioning of future scenarios. These skills are necessary to motivate and empower individuals and communities to work towards a solution. In its broadest sense, ESD is education for social transformation. It impacts all aspects of education, from policy and financing to administration and curriculum development. The key educational priorities of ESD are to:

-          Promote and improve the quality of basic education;

-          Re-orient existing education syllabuses;

-          Build public awareness through informal education and media attention; and

-          Provide practical training to help those in all sectors to make decisions and carry out work in a more sustainable manner.

Real life solutions for problems like climate change call for holistic and cross - sectorial approaches (Rekola et al. 2016). According to these authors major drivers in (higher) education and forest education have been: consolidation of traditional forestry programmes with other disciplines or termination of forestry programmes; multidisciplinary; increasing demand for social aspects of forests and generic skills component; E-learning, blended learning; internationalization of education. It seems that LLL is one of the processes aiming at meeting the needs of a changing labour market (EHEA, 2012) quoted by Rekola et al. (2016). One of the major findings has been the fact that there is a need to have more training for generic competences such as communication, ethics, teamwork and leadership (Barret 1953, Miller & Lewis 1999, Sample et al 1999, 2015) quoted by Rekola et al. (2016).

COMPETENȚE/ COMPETENCES

Absolvenții cu privire la impactul schimbărilor climatice asupra pădurilor ar trebui să poată:

-          Să observe realitatea schimbărilor climatice.

-          Să gestioneze pădurile ca sisteme complexe de adaptare.

-          Să comunice în domeniul guvernarea pădurilor și atenuarea schimbărilor climatice.

-          Să adapteze gestionarea pădurilor pentru atenuarea schimbărilor climatice.

-          Să înţeleagă legăturile dintre schimbările climatice, apă și securitatea alimentară.

-          Să ia decizii ca factori de decizie în domeniul pădurilor pentru integrarea schimbărilor climatice în programele naționale de păduri în sprijinul unei gestionări durabile a pădurilor.

-          Să creeze un dialog între diferitele părți interesate în contextul schimbărilor climatice și al serviciilor ecosistemice.

 

Graduates on the impact of climate change on forest should be able:

-        To observe the reality of climate change.

-        To manage forests as a complex adaptive systems.

-        To communicate in forest governance and climate-change mitigation.

-        To adapt forest governance for climate –change mitigation

-        To understand connections between climate change, water and food security.

-        To take decisions as forest policy-makers for integrating climate change into national forest programmes in support of sustainable forest management.

-        To create a dialog among different stakeholders in context of climate change and ecosystem services.

OBIECTIVE DE ÎNVĂŢARE / LEARNING OBJECTIVES 

Cursul urmărește să ofere o bază temeinică pentru dezvoltarea practicilor de management ca factori de decizie în domeniul pădurilor pentru integrarea schimbărilor climatice în programele naționale forestiere în sprijinul unei gestionări durabile a pădurilor și pentru a crea un dialog între diferiți actori în contextul schimbărilor climatice și al serviciilor ecosistemice.

Cursanţii care trec cursul trebuie să obțină cunoștințe privind:

- Contribuția la guvernarea pădurilor și atenuarea schimbărilor climatice.

- Înțeleagerea conceptului de "Impact al schimbărilor climatice asupra pădurilor".

- Sensibilizarea opiniei publice cu privire la importanța pădurilor pentru atenuarea schimbărilor climatice.

- Ajutorul practicanților să îndeplinească mai multe obiective de adaptare la schimbările climatice și de atenuare a acestora.

- Recunoaşterea, gestionarea și abordarea nevoior de învățare diferite, complexe și personale ale adulților.

- Îmbunătățirea seturilor de competențe, acestea contribuie la dezvoltarea profesionalismului, la mobilitatea forței de muncă și la cetățenia activă.

- Dezvoltarea de noi calificări și competențe legate de "Impactul schimbărilor climatice asupra pădurilor: guvernarea pădurilor și atenuarea schimbărilor climatice".

- Capacitatea de a răspunde nevoilor pieței muncii și ale societății.

- Gestioarea pădurilor ca sisteme complexe de adaptare

- Contribuirea la o mai bună comunicare în domeniul guvernării pădurilor și al atenuării schimbărilor climatice.

- Utilizarea unei educații mai bune a ca motor al interconexiunilor dintre schimbările climatice, apă și securitatea alimentară.

- Contribuția la integrarea schimbărilor climatice în programele naționale forestiere în sprijinul unei gestionări durabile a pădurilor.

 

The course aims to provide a thorough foundation to develop management practices as forest policy-makers for integrating climate change into national forest programmes in support of sustainable forest management and to create a dialog among different stakeholders in the context of climate change and ecosystem services.

 

Students who pass the curse must achieve knowledge:

-          To contribute to forest governance and climate –change mitigation.

-          To understand the concept of “The impact of climate change on forest”.

-          To raise public awareness of the importance of forests to climate change mitigation.

-          To help practitioners meet multiple objectives of climate change adaptation and mitigation.

-          To recognize, manage and address the different, complex and personal learning needs of adults.

-          To improve skills sets those contribute to professionalism development, employment mobility, and active citizenship.

-          To develop new qualifications and competences related to “The impact of climate change on forest: forest governance and climate-change mitigation”.

-          To match the needs of the labor market and society.

-          To manage forests as a complex adaptive systems

-          To contribute to better communication in forest governance and climate-change mitigation.

-          To make better use of education as a driver for interconnections between climate change, water and food security.

-          To contribute for integrating climate change into national forest programmes in support of sustainable forest management.

REZULTATELE ÎNVĂŢĂRII / LEARNING OUTCOMES

După finalizarea cu succes a acestui curs cursanții vor primi o introducere în caracteristicile specifice guvernării pădurilor și atenuării schimbărilor climatice. În plus, cursanții vor înțelege cerințele și necesitățile de cooperare interdisciplinară în guvernarea pădurilor și atenuarea schimbărilor climatice.

Upon successful completion of this course students have received an introduction to features specific to forest governance and climate-change mitigation. In addition, they understand the demands and needs of interdisciplinary co-operation in forest governance and climate-change mitigation

BIBLIOGRAFIE DE BAZĂ/ BASIC BIBLIOGRAPHY

  1. David L. Spittlehouse and Robert B. Stewart. Adaptation to climate change in forest management. BC Journal of Ecosystems and Management. http://www.forrex.org/sites/default/files/publications/jem_archive/ISS21/vol4_no1_art1.pdf
  2. FAO. 2010. What woodfuels can do to mitigate climate change. FAO Forestry Paper No. 162. Rome, Food and Agriculture Organization of the United Nations. 84 pages. Available at: http://www.fao.org/docrep/013/i1756e/i1756e00.pdf [accessed 08.08.16]
  3. FAO. 2011. Climate change, water and food security. FAO Forestry Paper No. 36. Rome, Food and Agriculture Organization of the United Nations. 200 pages. Available at: http://www.fao.org/docrep/014/i2096e/i2096e.pdf [accessed 08.08.16]
  4. FAO. 2011. Climate Change for Forest Policy-Makers: an approach for integrating climate change into national forest programmes in support of sustainable forest management. Version 1.0. FAO Forestry Paper. Rome, Food and Agriculture Organization of the United Nations. 50 pages. Available at: http://www.fao.org/docrep/015/i2429e/i2429e00.pdf [accessed 08.08.16]
  5. Puettmann, K.,J., Coates, K.,D., Messier, C. 2008. A critique of silviculture: managinf for complexity. Washington: Island Press. 190 pages.
  6. Bonar S., A. 2007. The conservation professional’s guide to working with people. Washington: Island Press. 200 pages.
  7. UNEP. Forests in a Changing Climate: A Sourcebook for Integrating REDD+ into Academic Programmes. http://www.unep.org/Training/docs/Forest_in_a_Changing_Climate.pdf

 BIBLIOGRAFIE COMPLEMENTARĂCOMPLEMENTARY BIBLIOGRAPHY 

  1. Climate Change Effects on Forests and Grasslands: What You Need to Know Accessibility Features. Available at: https://www.fs.usda.gov/ccrc/sites/default/files/Climate_Change_Effects_Accessibility.pdf [accessed 21.03.17]
  2. Climate change and its impact on forests - will forests migrate? Available at: http://www.environnet.in.th/wp-content/uploads/2016/07/VFG-11-Climate-change-and-its-impact-on-forests.pdf [accessed 21.03.17]
  3. Outcome statement 5–6 December 2015 | Paris, France Held on the sidelines of the UNFCCC 21st Conference of the Parties (COP21). Available at: https://en.wikipedia.org/wiki/2015_United_Nations_Climate_Change_Conference. [accessed 21.03.17]
  4.  Cross-Border University (CBU) Forestry and Environmental Engineering. Introductory Course “Forestry in NE Europe with Special Reference to Sustainability” Available at:  https://www2.uef.fi/documents/1086555/1086582/Introductory+Course+schedule+16072013.pdf/334009a5-5ed6-4539-b7e3-8064b0df1a0a [accessed 21.03.17]
  5.  Seppällä, R., Buck, A., Katila, P. 2009. Making forests fit for climate change: a global view of climate-change impacts on forests and people and options for adaptation. Available at:  file:///C:/Users/Admin/Downloads/45528_UM_Policy_Brief_ENG.pdf [accessed 21.03.17]
  6. IUFRO. 2009. Adaptation of forests and people to climate change - A Global Assessment Report. IUFRO World Series Vol. 22 Available at:  http://www.fao.org/forestry/17675-022721682d6ef9e51076d5dc46577a9c9.pdf [accessed 21.03.17]
  7. What is a competency? The difference between a competency and a learning objective Available at:  https://sph.uth.edu/content/uploads/2012/01/Competencies-and-Learning-Objectives.pdf [accessed 21.03.17]
  8. Kennedy, D., Hyland, A., Ryan, N. Learning Outcomes and Competences Introducing Bologna objectives and tools. Available at: http://skktg.vdu.lt/downloads/seminaro_medziaga_100622-23/learning_outcomes_and_competences.pdf [accessed 21.03.17]
  9. Sedjo, R.A. 2010.  Adaptation of Forests to Climate Change January 2010, RFF DP 10-06 Available at: http://www.rff.org/files/sharepoint/WorkImages/Download/RFF-DP-10-06.pdf [accessed 21.03.17]
  10. World Wildlife Fund (WWF) and International Union for Conservation of Nature (IUCN). Mediterranean forests under threat due to climate change. Available at: https://cmsdata.iucn.org/downloads/prl_wwfiucn_en__2_.pdf [accessed 21.03.17]
  11. Hyperlinks within the Climate Change Effects on Forests and Grasslands: What You Need to Know Education Module. Available at: https://www.fs.usda.gov/ccrc/sites/default/files/Climate_Change_Effects_Hyperlinks.pdf [accessed 21.03.17]
  12. SCRIPT Climate Change Effects on Forests and Grasslands: What You Need to Know Available at: https://www.fs.usda.gov/ccrc/sites/default/files/CC_Effects_Narration_Script1.pdf [accessed 21.03.17]
  13. Kolström, M., Lindner, M, Vilén, T., Maroschek, M., Seidl, R., Lexer, M.,J., Netherer, S., Kremer, A., Delzon,S., Barbati, A., Marchetti, M., Corona, P. 2011.Reviewing the Science and Implementation of Climate Change Adaptation Measures in European Forestry. Forests 2011, 2(4), 961-982; Available at: http://www.mdpi.com/1999-4907/2/4/961 [accessed 21.03.17]
  14. David L. Spittlehouse, D.,L., and Robert B. Stewart, R.,B.  2003. Adaptation to climate change in forest management. BC Journal of Ecosystems and Management. Volume 4, Number 1. Available at: http://www.forrex.org/sites/default/files/publications/jem_archive/ISS21/vol4_no1_art1.pdf [accessed 21.03.17]Oliver, M., Deal, R., Smith, N., Blahna, D., Kline, J.. 2016. What People Value: An Ecosystem Services Approach to Managing Public Lands. United States Department of Agriculture. Forest Service. Pacific Northwest Research Station. Available at: https://www.fs.fed.us/pnw/sciencef/scifi188.pdf [accessed 21.03.17]
  15. Kirilenko, A., P., Sedjo, R., A. 2007. Climate change impacts on forestry. Proceedings of the national Academy of the Sciences of the United States of America. Available at: http://www.pnas.org/content/104/50/19697.abstract [accessed 21.03.17]
  16. Schoene, D., Netto, M. 2005. The Kyoto Protocol: what does it mean for forests and forestry? Unasylva 222, Vol. 56. Pp. 3-11. Available at: http://www.fao.org/3/a-a0413e/a0413E02.pdf [accessed 21.03.17]
  17. Kägi, W.,. Schmidtke, H. Who gets the money? 2005. What do forest owners in developed countries expect from the Kyoto Protocol? Unasylva 222, Vol.56. pp.35-38. Available at: http://www.fao.org/3/a-a0413e/a0413E09.pdf [accessed 21.03.17]
  18. Macalady, A.C.D., Chenchouni, A.K. H. et al. (2010). A global overview of drought and heat-induced tree mortality reveals emerging climate change risks for forests. Forest Ecology and Management. 259:660-684. Available at: http://www.constantinealexander.net/2010/09/climate-change-may-be-increasing-tree-mortality.html [accessed 21.03.17] 

Tipul activității / Type of

activity

Descriere / Description

Activitatea cursanților din auditoriu / Classroom learner work

Lucrul independent al cursanților / Independent learner work

Evaluarea/ Evaluation

Timpul total / Total Time

Obiective/ Objectives

Ore/ Hours

Lucrul cursanților/ Leraner work

Ore/ Hours

Ore Pondere/ Hours

Weight%

Ore/ Hours

Lecţii/ Lectures

Lecţie (grupă integră) / Lecture (class large group

Explicarea conceptelor principale / Explanation of the main concepts

10

Studiu: învățați, înțelegeți și sintetizați cunoștințele / Study: learn, understand and

synthesize

knowledge

90

70%

100

Probleme în clase: participarea în clasă (grup mic) / Problems in classes: class

participation

(small- sized

group)

Rezolvarea problemelor / Problem solving

1

Învățați cum să rezolvați problemele / Learning how to

solve problems

20

16%

21

Seminare/ Seminars

Participarea în clasă (grupul mijlociu)/ Class

participation

(medium sized

group)

Activități de discuție sau de implementare / Activities of

discussion or

implementation

3

Rezolvarea problemelor și discuții / Problem solving

and discussion

-

-

3

Lecții practice (pădure) / Laboratory (forest)

Practicarea cunoștințelor în pădure (grup mic)/ Practicing knowledge in the forest

(Small- sized

group)

Implementarea practicii: înțelegerea, măsurarea .../ Implementation of

the practice: to fully

understand,

measure…

2

Studiu și scriere de eseuri / Study and

Essay writing

13

Raport/Report

10%

15

Activități ghidate / Guided

Activities

Activitatea cursanților (individuală sau de grup)/ Classroom learner work

(individual

or group)

Ghid de studiu al cursantului (în orele de îndrumare)/ Guiding learner

study (in tutoring

hours)

-

Lucrul cu bibliografia, studiu, etc./ Bibliographic

work, study, etc.

5

Alte activități (eseu)/ Others activities (essay)

5

Totaluri / Totals

 

 

16

 

128

 

144

Evaluare / Evaluation

Examen / Exam

Practică / Practices

Analiza cazurilor și rezolvarea problemelor în timpul seminariilor / Analysis of cases and solving

problems during the seminars

Alte activități (eseu)/ Others activities (essay)

70%

10%

8% Interpretarea rezultatelor/ Interpretation of results

4%

8% Probleme/ Problems