Creșterea rapidă și viguroasă a puieților în primii ani după plantare și realizarea unor păduri viitoare sănătoase și durabile, depind în primul rând de calitatea puieților care ajung pe terenurile de împădurit (Discuțeanu, Dumintrescu, Dobrescu, 1966). Puieții buni se pot obține numai din semințe de calitate superioară și în urma unor lucrări avansate de cultură în pepinieră, care să permită obținerea într-un timp scurt a unui sistem radicelar puternic, tulpini bine dezvoltate și viguroase (Discuțeanu, Dumintrescu, Dobrescu, 1966). Regenerarea și extinderea pădurilor este una din principalele sarcini ale sectorului forestier național (Gumeniuc, 2011). Reușita culturilor forestiere, vigoarea de creștere și rezistența lor față de adversități depinde nu numai de carcteristica condițiilor de mediu în care cresc, dar în mare măsură de calitatea materialului de reproducere, folisit la înmulțirea speciilor forestiere (Gumeniuc, 2011). Realizarea unor arborete valoroase, de înaltă productivitate biologică, cu valențe sporite în ameliorarea și protecția mediului este imposibilă fără asigurarea fondului forestier cu material de reproducere cu însușiri ereditare superioare (Gumeniuc, 2011). În acest context cursul începe cu prelegerea ”Situația producției de material săditor dendrologic pe plan mondial” după Stănică Dumitrașcu, Davidescu, Madjar, Peticilă (2002), care este completată cu lucrarea de laborator ”Situația producției de material săditor dendrologic în România și Republica Moldova” în baza publicației scrise de autorii menționați mai sus și lucrării scrise de colectivul Botnari, Galupa, Platon, Starodub, Zagarschih, Miron, etc. (2011). De asemenea lecția de inițiere este completată cu temele destinate lucrului individual cu referire la „principalele programe internaționale care prevăd creșterea cererii pentru materialul săditor dendrologic„ și ”creșterea materialului săditor dendrologic în contextul adaptării la schimbările climatice”.

Scopul cursulu este de a prezenta importanța ecologică, economică și socială a producerii materialuli săditor. În același timp cursul dat î-și are ca scop ridicarea interesului și a curiozității față de semințe și pepiniere. Aceste cunoștințe și abilități pot fi profitabile atât în cazul creării unei pepinieri private (la balcon sau în grădină) cât și în cazul dezvoltării unei pepinieri de stat. Luând în considerare pe de o parte condițiile climatice dificile carcteristice Republicii Moldova, iar pe de altă parte cerințele mari de ridicare a procentului de împădurire, materialul cursului ”Seminologie și Pepiniere” se bazează pe diferite surse de literatură abordând subiecte generale și particulare din domeniul înmulțirii materialului săditor, ca exemplu: bazele morfo-fiziologice ale înmulțirii speciilor horticole lemnoase (Stănică Dumitrașcu, Davidescu, Madjar, Peticilă, 2002); înmulțirea diferitelor plante (Wolfgang, Marco Kawollek, 2013); aprovizionarea cu semințe și butași, păstrarea, conservarea și stratificarea semințelor (Sandu, 2008); pregătirea și păstrarea semințelor (Gumeniuc, 2011); semănarea semințelor forestiere (Discuțeanu, Dumintrescu, Dobrescu, 1966); factorii care influențează procesul de germinație (Stănică Dumitrașcu, Davidescu, Madjar, Peticilă, 2002); înmulțirea generativă a speciilor de pomi, arbori și arbuști ornamentali (Stănică Dumitrașcu, Davidescu, Madjar, Peticilă, 2002); înființarea și organizarea pepinierelor forestiere (Sandu, 2008; Gumeniuc, 2011); conduecerea culturilor în pepiniere (Gumeniuc, 2011). În același timp am inclus și subiecte mai dificile pentru noi, dar presupunem utile în viitorul apropiat precum: strategii de ameliorare a arvorilor bazate pe înmulțirea vegetativă; silvicultura clonală; aplicații ale culturilor in vitro, domenii și perspective; înmulțirea prin culturi de organe, țesuturi și celule in vitro (înmulțirea prin embriogeneza somatică) (Enescu, Ionița, Palada-Nicolau) și produecrea materialului săditor la containere (Stănică Dumitrașcu, Davidescu, Madjar, Peticilă, 2002). Studierea disciplinei date este realizată în paralel cu scrierea tezei de an.