Competenţe dezvoltate în cadrul cursului şi finalităţile de studiu

a)            Profesionale

  • cunoașterea impactului bolilor şi dăunătorilor în culturile horticolee, cunoașterea factorilor abiotici și a entităților biotice care determină apariția bolilor, cunoaşterea biologiei, ecologiei şi sistematicii dăunătorilor, particularităţile dezvoltării lor în ecositemele horticole,  a mijloacelor şi metodelor de combatere a lor; cunoașterea etiologiei, patografiei, patogeniei, epidemiologiei, ecologiei, prognozei, profilaxiei şi terapiei bolilor speciilor pomicole Pomoideae și Prunoideae, viței-de-vie și arbuștilor fructiferi, a specificului protecției plantelor în ecosistemele horticole, interpretarea cunoștințelor despre organismele concurente plantelor horticole în formă scrisă și în discuții la nivel de licențiat,  utilizarea unui limbaj specific domeniului protecției plantelor; aplicarea metodelor de prelucrare a informaţiei privind aprecierea stării fitosanitare a ecosistemelor horticole, a gradului de atac cu boli și dăunători a plantelor și pagubelor cauzate de acestea în culturile horticole;  utilizarea tehnologiilor computerizate de prognoză a dezvoltării organismelor concurente și avertizare a termenelor aplicării tratamentelor pentru combaterea lor; atitudinea critică şi analitică asupra problemelor privind protecția plantelor horticole; manifestarea unei conduite creative în activitatea profesională, propunerea de soluţii pentru rezolvarea diverselor probleme privind protecția culturilor horticole de atacul organismelor concurente nocive

 

b) transversale

  • abilitatea de a analiza şi a aprecia starea fitosanitară a plantațiilor horticole, de recunoaştere a bolilor și dăunătorilor după simptome şi modul de atac, de identificare a agenţilor patogeni prin metoda microscopică și a dăunătorilor după caracterele lor biologice; formarea deprinderilor privind determinarea gradului de atac  şi a pagubelor cauzate de organismele nocive în culturile horticole, elaborarea şi realizarea sistemelor integrate de combatere a bolilor şi dăunătorilor, determinarea eficienţei biologice şi economice a măsurilor de protecţie a plantelor horticole; abilitatea de a selecta, colecta, procesa și arhiva informaţia profesională prin  intermediul tehnologiilor informaţionale moderne şi de a o folosi în activitatea profesională; abilitatea  de lucru în echipă; comunicarea interpersonală bazată pe principii etice; deschiderea pentru idei noi şi soluţii inovative; recunoaşterea meritelor şi respectarea opiniilor colegilor asupra anumitor probleme;  abilitatea  de a reacţiona prompt şi adecvat în situaţii de incertitudine şi risc.

 

Competențe dezvoltate în cadrul cursului și finalitățile de studiu

a)      Profesionale

-   Cunoașterea importanței economice, ecologice și sociale a protecției plantelor de dăunători și alte organisme nocive; să însușească caracteristica principalelor grupe de dăunători prin înțelegerea poziției în sistematică a dăunătorilor și cunoașterea arealului de răspândire, particularităților morfologice a tuturor stadiilor de dezvoltare a insectelor ce provoacă daune plantelor cultivate; cunoașterea particularităților biologice și ecologice a dăunătorilor culturilor agricole prin înțelegerea rolului tuturor stadiilor de dezvoltare în răspândirea  și dezvoltarea acestora; prin înțelegerea specializării de nutriție și a legăturilor trofice a fiecărei specii în parte precum și pagubele provocate la nivel de țară și în aspect mondial;  

-   Cunoașterea rolului tuturor elementelor tehnologice în răspândirea, dezvoltarea, modul de dăunare, nivelul de atac a plantelor cultivate de către organismele dăunătoare; să cunoască și să poată întocmi un sistem integrat de combatere a dăunătorilor prin aplicarea metodelor mecanice, fizice, agrotehnice, organizatorice, prognozei și avertizarea dezvoltării dăunătorilor, carantinei fitosanitară, măsurilor biologice și biotehnice, precum și utilizarea metodei chimice la depășirea pragului economic de dăunare.

b)Transversale

-  Abilitatea de a analiza și a aprecia starea fitosanitară a culturilor agricole, de a determina dăunătorii plantelor cultivate după particularitățile morfologice, biologice și modul de dăunare; formarea deprinderilor privind determinarea pragului economic de dăunare în scopul utilizării raționale a produselor de uz fitosanitar și protecția mediului înconjurător; elaborarea și realizarea sistemelor integrate de combatere a dăunătorilor, determinarea eficienței biologice și economice a măsurilor de protecție a plantelor; abilitatea de a selecta, colecta, procesa și arhiva informația profesională prin intermediul tehnologiilor informaționale moderne și de a o folosi prin prisma unei selectări profunde și o analiză critică multilaterală; abilitatea de a activa în echipă, printr-o comunicare interpersonală bazată pe principii etice; deschiderea pentru idei noi sau soluții inovative; recunoașterea meritelor și respectarea opiniilor colegilor asupra anumitor probleme; abilitatea de a reacționa prompt și adecvat în situații de incertitudine și risc.

 

Competenţe dezvoltate în cadrul cursului şi finalităţile de studiu

a) profesionale

– cunoaşterea impactului acarienilor şi nematozilor, cunoaşterea factorilor abiotici şi a entităţilor biotice care determină apariţia lor, cunoaşterea biologiei, ecologiei şi sistematicii acarienilor şi nematozilor, particularităţile dezvoltării lor în ecositemele agricole,  a mijloacelor şi metodelor de combatere a lor; a specificului protecţiei plantelor în ecosistemele agricole, interpretarea cunoştinţelor despre organismele concurente plantelor agricole în formă scrisă şi în discuţii la nivel de licenţiat,  utilizarea unui limbaj specific domeniului protecţiei plantelor; aplicarea metodelor de prelucrare a informaţiei privind aprecierea stării fitosanitare a ecosistemelor agricole, a gradului de atac al diferitor grupe de dăunători a plantelor şi pagubelor cauzate de acestea;  utilizarea tehnologiilor computerizate de prognoză a dezvoltării organismelor concurente şi avertizare a termenelor aplicării tratamentelor pentru combaterea lor; atitudinea critică şi analitică asupra problemelor privind protecţia plantelor; manifestarea unei conduite creative în activitatea profesională, propunerea de soluţii pentru rezolvarea diverselor probleme privind protecţia culturilor agricole de atacul organismelor concurente nocive.

 

b) transversale

      - abilitatea de a analiza şi a aprecia starea fitosanitară a culturilor agricole, de recunoaştere a organismelor nocive după simptome şi modul de atac, de identificare a lor prin metoda microscopică; formarea deprinderilor privind determinarea gradului de atac  şi a pagubelor cauzate de acarienilor şi nematozilor în culturile agricole, elaborarea şi realizarea sistemelor integrate de combatere a organismelor nocive, determinarea eficienţei biologice şi economice a măsurilor de protecţie a plantelor; abilitatea de a selecta, colecta, procesa şi arhiva informaţia profesională prin  intermediul tehnologiilor informaţionale moderne şi de a o folosi în activitatea profesională; abilitatea  de lucru în echipă; comunicarea interpersonală bazată pe principii etice; deschiderea pentru idei noi şi soluţii inovative; recunoaşterea meritelor şi respectarea opiniilor colegilor asupra anumitor probleme;  abilitatea  de a reacţiona prompt şi adecvat în situaţii de incertitudine şi risc.

Competenţe dezvoltate în cadrul cursului şi finalităţile de studiu

a) profesionale

– cunoaşterea impactului organismelor de carantină, cunoaşterea factorilor abiotici şi a entităţilor biotice care determină apariţia bolilor, cunoaşterea biologiei, ecologiei şi sistematicii organismelor de carantină, particularităţile dezvoltării lor în ecositemele agricole,  a mijloacelor şi metodelor de combatere a lor; a specificului protecţiei plantelor în ecosistemele agricole, interpretarea cunoştinţelor despre organismele concurente plantelor agricole în formă scrisă şi în discuţii la nivel de licenţiat,  utilizarea unui limbaj specific domeniului protecţiei plantelor; aplicarea metodelor de prelucrare a informaţiei privind aprecierea stării fitosanitare a ecosistemelor agricole, a gradului de atac al diferitor grupe de dăunători a plantelor şi pagubelor cauzate de acestea;  utilizarea tehnologiilor computerizate de prognoză a dezvoltării organismelor concurente şi avertizare a termenelor aplicării tratamentelor pentru combaterea lor; atitudinea critică şi analitică asupra problemelor privind protecţia plantelor; manifestarea unei conduite creative în activitatea profesională, propunerea de soluţii pentru rezolvarea diverselor probleme privind protecţia culturilor agricole de atacul organismelor concurente nocive.

 

b) transversale

      - abilitatea de a analiza şi a aprecia starea fitosanitară a culturilor agricole, de recunoaştere a organismelor nocive după simptome şi modul de atac, de identificare a lor prin metoda microscopică; formarea deprinderilor privind determinarea gradului de atac  şi a pagubelor cauzate de organismele nocive în culturile agricole, elaborarea şi realizarea sistemelor integrate de combatere a organismelor nocive, determinarea eficienţei biologice şi economice a măsurilor de protecţie a plantelor; abilitatea de a selecta, colecta, procesa şi arhiva informaţia profesională prin  intermediul tehnologiilor informaţionale moderne şi de a o folosi în activitatea profesională; abilitatea  de lucru în echipă; comunicarea interpersonală bazată pe principii etice; deschiderea pentru idei noi şi soluţii inovative; recunoaşterea meritelor şi respectarea opiniilor colegilor asupra anumitor probleme;  abilitatea  de a reacţiona prompt şi adecvat în situaţii de incertitudine şi risc.

Protecţia plantelor - se ocupă cu îmbinarea armonioasă a mijloacelor şi măsurilor de prevenire şi combatere a bolilor, dăunătorilor şi buruienilor în agroecosisteme. După modul de acţiune şi aplicare, principalele măsuri de combatere se pot grupa în felul următor: măsuri legislative şi de carantină fitosanitară; ameliorarea şi cultivarea soiurilor rezistente; măsuri de igienă culturală; metode şi mijloace fizico-mecanice; măsuri şi metode culturale (agrofitotehnice); măsuri biologice de combatere a bolilor şi dăunătorilor; combaterea chimică; măsuri de prognoză şi avertizare.